Interneta vide strauji mainās: ko tas nozīmē uzņēmējam?
Viedtālruņu revolūcija, kas sākās tikai pirms 10 gadiem, ir pilnībā mainījusi mūsu uzvedību internetā. Forrester publicētais pētījums atklājis, ka mēs 85% sava laika internetā pavadām, izmantojot viedtālruņa aplikācijas, un tikai 15% – caur datora pārlūkprogrammu. Mēs arī visbiežāk izmantojam tikai trīs aplikācijas: Apple, Facebook un Google.
Vai tas nozīmē, ka internets kā to pazinām līdz šim – kā vieta, kurā brīvi izpaust savu balsi – ir beidzies? Vai aplikācijas iznīcina mājas lapas?
Vispasaules tīmekļa (World Wide Web) izgudrotājs Tims Bērnerss-Lī skatīja internetu kā „atvērtu platformu, kas ļauj ikvienam no jeburienes dalīties ar informāciju, sasniegt iespējas un sadarboties pāri ģeogrāfiskajām un kultūras robežām”. Bet vai šis utopiskais nākotnes skatījums sāk pazust?
Interneta vides komercializāciju pierāda pastāvošais duopols: Google un Facebook. Pašlaik 90% no digitālās reklāmas nāk no šīm divām kompānijam.
iPhone tika laists klajā 2007. gadā. Šo 10 gadu laikā tas ir gan iznīcinajis, gan radījis miljardu dolāru vērtas kompānijas. Lūk, ko tas ir radījis:
- Ielu kataloga bizness – Google maps aplikācija
- Video veikals – Netflix aplikācija
- Taksometru uzņēmums – Uber aplikācija
- Mūzikas industrija – Spotify, Pandora
Sociālo tīklu, viedtālruņu un ātra interneta kombinācija ir veicinājusi izmaiņas ierastajā biznesā. Un tas noticis vien desmitgades laikā.
Daži no datiem, kas norāda uz būtiskām izmaiņām:
- gadā cilvēki pirmo reizi biežāk pieslēdzās internetam caur mobilajām aplikācijām, nekā caur datoru.
- gadā naudas ieguldījums mobilajās reklāmās bija lielāks par datorā redzamajam reklāmam.
- gadā vairāk nekā 86% mūsu laika tiek pavadīts telefonu aplikācijās, nevis atvērtajā internetā.
Šī tendence norāda uz interneta iespējamo nākotni. Digitālā mārketinga speciālistiem un uzņēmējiem jāseko tam līdzi, lai zinātu, uz ko koncentrēt savu uzmanību un kā investēt savu laiku un naudu.
Facebook paredzēja šo tendenci jau pirms laba laika
- gadā Facebook iegādājās Instagram, jo saprata, ka nākotne ir mobila. Pašlaik viņi dominē digitālajā vide.
Viņu portfolio izskatās šādi:
- Facebook – 1.94 miljardi lietotāju (lielākā daļa no tiem izmanto aplikāciju)
- Messenger – 1.2 miljardi lietotāju (aplikācija)
- WhatsApp – 2 miljardi lietotāju (aplikācija)
- Instagram – 700 miljoni lietotāju (aplikācija)
Kopumā tie ir 5.7~ miljardi lietotāju. Turklāt, visas šīs platformas ir aplikācijas. Un Facebook gūst 84% savas peļņas no mobilajām reklāmam.
Interneta nākotne
Šīs ir dažas tendences, kuras tev būs jāizprot un jāņem vērā, lai nodrošinātu, ka tavs bizness un mārketinga plāns ir atbilstošs, ilgtspējīgs un mūsdienīgs.
- Aizvērtas platformas – Ķīnas sociālais medijs WeChat ar 700 miljoniem lietotāju ir ieskats tajā, ko vēlas panākt arī Facebook. Tas vēlas, lai tu visu savu digitālo dzīvi pavadi vienā platformā.
- Ziņojumapmaiņas aplikācijās – izkaisīta ziņojumapmaiņa starp Messenger, WhatsApp un SMS padara kontroli pār ziņojumiem apgrūtinošu.
- Tiešraides – video tiešraides kļūst arvien populārakas.
- Mākslīgais intelekts – tā ietekmi sāksim just pēc 5 – 10 gadiem.
- Automatizācija – mārketinga automatizācija ir absolūta nepieciešamība
Kā adaptēties jaunajam interneta laikmetam?
Par spīti distopiskajam nākotnes redzējumam par to, ka internetu kontrolēs tikai pāris lielie spēlētāji, nākotne joprojām ir atvērta iespējām.
Mobilā un aplikāciju pasaule ir arī padarījusi internetu vienkāršāku un ātrāku tā izmantošanā – un tā ir laba lieta.
Facebook un Google turpinās spēlēt lielu lomu un augt. Ja tu vēlies veidot reklāmu un mārketinga plānu, tev jāiemācās, kā pareizi lietot šīs platformas. Ir jāmācās, kā pārdot slēgtas platformas ietvaros. Kā to izdarīt? Vienkāršākā atbilde ir veidot vairāk Facebook reklāmu un ieguldīt tajās vairāk naudas, bet tas ir tikai viens aspekts.
Nedrīkst paļauties tikai uz mājas lapu, ievietojot visus savus resursus tajā, jo izmaiņas interneta vidē var to negatīvi ietekmēt, tā zaudējot trafiku un pārdošanas iespējas.
Neaizmirsti par pamatiem
Lai arī mājas lapa vai blogs joprojām ir nepieciešamība, ir jāturpina attīstīt vairāku kanālu mārketings:
- Izmanto vairākus mārketinga kanālus, ne tikai mājas lapu (vai tikai sociālos medijus).
- SEO un e-pastu mārketings joprojām ir svarīgs.
- Turpini radīt augstas kvalitātes saturu.
- Turpini optimizēt saturu.
Jaunas taktikas
- Koncentrējies uz mobilo mārketingu.
- Iemācies efektīvi izmantot Facebook reklāmas.
- Sāc eksperimentēt ar Facebook Messenger kā ar mārketinga kanālu.
- Raidi tiešraides – gan Youtube, gan Facebook.
Turpini adaptēties un eksperimentēt, lai tu būtu ieguvējs mainīgajā interneta vidē!